Paraliberalt Perspektiv


  sv   en          
 
  Start     Skrifter     Struktur     Debatt     Index     Metadata  

 

Artikelserien Liberal Kommentar

Artiklar sedan 2022

Sedan 2022-01-01 publiceras dessa artiklar i ökande utsträckning på engelska, vanligen i pdf-format, och alltid på webbadressen www.liberalkommentar.se/artiklar. Följande artiklar har publicerats så:

Förändringar i artikelserien 'Liberal Kommentar'
314 / red-234  (2022-01-01).

Tillämpning av Rawls' rättslära på en överbelagd IVA
315 / red-235  (2022-01-01).

On the Self-Defense of a Liberal State
317 / red-238  (2022-02-23).

Religionen som drivkraft för frihet, jämlikhet och solidaritet
313 / red-237  (2022-03-22).

Förslag till samhällsgrundande värderingar
359 / red-252  (2022-05-13).

Ett paraliberalt perspektiv på Björn Östbrings bok 'Nationalstaten'
330 / red-244  (2022-09-03).

Om öppenhet, misstänksamhet och avståndstagande
341 / red-246  (2023-02-22).

What Interpretation of Islam is Consistent with Secular Democracy?
340 / red-245  (2023-02-23).

On the Legal Protection of Religious Scriptures
349 / red-248  (2023-08-13).

Direct Democracy with Open Debate for Establishing National Guidelines
353 / red-249  (2023-09-22).

A Critique of Wilayat al-Faqih, the Religious Ideology in Iran
319 / red-239  (2023-10-11).

Fact Resistance in Closed Communities
357 / red-251  (2023-10-24).

Does Freedom of Expression Entail a Right to Anonymous Publication?
362 / red-256  (2023-11-27).

Artiklar före 2022

Före 2022-01-01 publicerades dessa artiklar vanligen på svenska och i html-format, och på webbadressen www.argumentochfakta.se/artiklar. Serietillhörigheten angavs enbart i respektive artikelrubrik. Följande artiklar har publicerats så:

Begränsad demokrati inom Wilayat al-Faqih som beskriven i boken 'Shia Political Thought'
296 / red-212 / kommentarer  (2020-11-24).

Uppdrag: agitation i liberalismens tredje fas
284 / red-201 / kommentarer  (2020-07-30).

Partiledardebatten om Covid-19-krisen: principiella aspekter
277 / red-193 / kommentarer  (2020-07-06).

Hyperindividualism
271 / red-190 / kommentarer  (2020-05-20).

Diskussionen om nationalism behöver bli klarare
270 / red-189 / kommentarer  (2020-05-20).

Vi behöver mångfaldspolitik, inte bara integrationspolitik
269 / red-188 / kommentarer  (2020-05-20).

Motrörelse mot politisk islamism och för politisk liberalism
268 / red-187 / kommentarer  (2020-05-20).

Vi måste kunna tala sakligt om den historiska kampen mellan Europa och Islam
267 / red-186 / kommentarer  (2020-05-20).

Glöm 'vinterfest', skilj mellan 'jul' och 'helganatt'
255 / red-178 / kommentarer  (2019-12-26).

Kulturell enhetlighet, mångfald, och socialt kapital
252 / red-175 / kommentarer  (2019-11-27).

Medborgerlig tillit är samhällsgrundande, men är det en värdering?
251 / red-174 / kommentarer  (2019-12-08).

Religiösa motsättningar och parlamentsval i Sri Lanka
250 / red-173 / kommentarer  (2019-11-27).

Sumanto Al Qurtuby om islam i Indonesien
247 / red-170 / kommentarer  (2019-11-10).

Fatwapubliceringens effekter i Malaysia
246 / red-169 / kommentarer  (2019-11-10).

Skillnaden mellan allmän liberalism och mångfaldsliberalism
222 / red-157  (2019-06-09).

Multikultur, Dagens Nyheter och Nyamko Sabuni
221 / red-154  (2019-06-08).

Where is the discussion about repugnant narratives in the Old Testament?
228 / red-466  (2019-02-22).

Kulturkrockar och islamofobi
215 / red-162  (2019-02-15).

Vem blir utsatt för övervåld för att ha kastat sten på poliserna?
226 / red-153  (2019-02-06).

There are no simple reasons for islamophobia
211 / red-148  (2019-01-12).

Sverigedemokraterna och integrationen
209 / red-149  (2019-01-12).

Wael Hallaqs kritik av den moderna statens och lagstiftningens moraliska legitimitet
207 / red-147  (2018-11-25).

Wael Hallaqs kritik av moderniteten
206 / red-146  (2018-11-05).

Varför beskriver man inte krigföringen i Bosnien som en religiös rensning?
202 / red-144  (2018-10-26).

Argumenten i debatten om sveländare/svenskländare
194 / red-139  (2018-07-09).

Vad hindrar islam från att acceptera liberal demokrati?
188 / red-138  (2018-05-20).

Diskussionen på Heimdal om mångfaldsliberalism
183 / red-137  (2018-04-22).

Om mångfaldsliberalism. Anförande på Föreningen Heimdal
182 / red-136  (2018-04-19).

Approprierande och antimodern islamism
180 / red-145  (2018-10-26).

Muslimer: glöm islamofobi, det är ett PR-problem ni har
176 / red-129  (2018-03-06).

Får man egentligen tala om religiösa grupper?
175 / red-134  (2018-03-03).

Den muslimska gruppens PR-problem och framtid
171 / red-130  (2018-02-15).

Vem är egentligen vänsterns huvudmotståndare?
172 / red-131  (2018-02-09).

Antisemitismofobi och 'limpieza de sangre'
169 / red-128  (2018-01-28).

Har det varit 'fake news' att utmåla Sverigedemokraterna som fascistiskt?
164 / red-123  (2018-01-14).

Ideologi och värdegrund behöver diskuteras fram
163 / red-115  (2018-01-05).

Maimuna Abdullahi och subjektiviteten
157 / red-117  (2017-12-27).

Islamiska samarbetsrådet: det är skillnad på skuld och ansvar!
155 / red-114  (2017-12-20).

En genomgång av Amanj Aziz' publicerade artiklar
154 / red-113  (2017-12-16).

Om Björn Söders användning av ordet 'svensk'
146 / red-107  (2017-12-20).

Fredrika Bremer och alla människors lika värde
136 / red-100  (2017-09-25).

Staten och kyrkan har alltid hängt samman historiskt sett
134 / red-099  (2017-09-03).

Hur vanligt är det med blasfemofobi?
132 / red-092  (2017-08-11).

Ett exempel på argumentation från kulturvänstern
131 / red-091  (2017-07-26).

Ett tydligt exempel på välfärdsliberalism
130 / red-090  (2017-07-26).

Webbplatsen Det Goda Samhället och dess syn på dagens svenska samhälle
126 / red-087  (2017-06-21).

Ska vi heller inte dela upp islam i gott och ont?
125 / red-086  (2017-06-07).

Vad ska korset på svenska flaggan anses betyda?
124 / red-085  (2017-06-06).

Strider individuell skolgång mot samhällsintresset?
121 / red-083  (2017-06-01).

Skiljelinjer i debatten
120 / red-081  (2017-05-29).

Argument för och emot könsåtskillnad
068 / red-033  (2016-06-30).

Behovet av en värderingsombudsman
085 / red-048  (2016-11-12).

Behöver Sverige en motsvarighet till American Civil Liberties Union?
082 / red-045  (2016-10-02).

Pedagogerna och demokratin
079 / red-042  (2016-08-26).

Stänga religiösa friskolor är visst förenligt med religionsfriheten
070 / red-035  (2016-06-30).

Motsättningen mellan sekulär och religiöst baserad samhällssyn
069 / red-034  (2016-06-30).

Argument för och emot könsåtskillnad
068 / red-033  (2016-06-30).

Omständigheterna runt en helgonförklaring
063 / red-028  (2016-06-08).

Bör vi gå i svaromål mot islamistisk kritik av den demokratiska samhällsformen?
050 / red-017  (2016-03-30).

Tankemodellen som rättfärdigar det koloniala systemet
049 / red-015  (2016-03-31).

Har en kristen kyrka ansvar för icke-kristna kultplatser?
048 / red-014  (2016-03-16).

Vad ingår, och vad bör ingå i skolans demokrati- och värdegrundsarbete?
045 / red-011  (2016-02-24).

Vad slags nationalism kommer att behövas i Sverige?
043 / red-010  (2016-02-21).

Har kristendom, islam och judendom verkligen samma gud?
014 / red-082  (2014-01-11).

Svenska kyrkan bör ta avstånd från Gamla testamentet
015 / red-002  (2013-12-18).

Kritik och motförslag till Sverigedemokraternas syn på nationsbegreppet
007 / red-095  (2013-11-19).

Vam är det som är auktoritär, i triangeldramat i Svenska Kyrkan?
902 / red-002  (2013-11-15).

Flummighet och auktoritära attityder
901 / red-001  (2013-11-10).