Åskådning: Värdeliberalism


  sv   en  
 

 

Värdeliberalism som utgångspunkt för dialog

Den här sidan är en fortsättning av det som står under tabben 'Varför liberalism'. På den sidan finns en första förklaring till varför jag ägnar så mycket tid och intresse åt att försöka göra en klar och koncis formulering av grundläggande principer inom liberalismen, eller rättare sagt: grundläggande principer i en variant av liberalism som jag kan känna mig hemmastadd i. På den här sidan beskriver jag istället några angelägna projekt där denna koncisa formulering av liberalism kommer att behövas. Dessa konkreta behov utgör alltså den andra drivkraften i arbetet, utöver intellektuell nyfikenhen det sägs lika ofta attet och sökande efter precision som var drivkraften enligt den första förklaringen.

Nationellt samråd om samhällsgrundande värderingar

En av huvudpunkterna i värdeliberalismen är att en stor uppslutning bland medborgarna kring vissa samhällsgrundande värderingar är viktig för att en stat ska fungera bra. Vilka kan då dessa vara i Sveriges fall? I den allmänna debatten sägs det ofta att vi behöver värna om "svenska värderingar", medan många andra hävdar att det knappast finns några sådana. Jag vill då hävda att dessa värderingar finns men att de är implicita, dvs. att de finns men de är så självklara för de flesta av oss att vi inte har identifierat dem och inte har några namn på dem. Därför är det helt naturligt att om man går ut och frågar folk vad som är de viktigaste svenska värderingarna så kan många inte svara något annat än "allas lika värde".

Därför menar jag att vi istället bör ställa frågan som "vad tycker du att vi ska ha som gemensamma värderingar?" för att få fram många förslag och sedan en diskussion om detta. För att bidra till en sådan diskussion har jag skrivit en artikel med mina förslag till detta. Den ingår som en del av förslaget om värdeliberalism.

Skollagens formulering om elevernas demokratiska fostran

Enligt skollagen har den allmänna skolan två likställda huvuduppgifter, nämligen att bibringa kunskaper samt att ge eleverna kunskap om demokratin och demokratiska värderingar. Det senare uppdraget syftar till att eleverna själva ska anamma dessa värderingar. År 2013 gjorde Skolinspektionen en utvärdering av skolornas verksamhet i det senare avseendet vilken redovisades i (referens). Rapporten visade att det fanns en stor osäkerhet i de studerade skolorna om vad man egentligen skulle mena med dessa "demokratiska värderingar". Jag tror att en tydlig formulering av politisk liberalism, och särskilt av värdeliberalism skulle kunna vara underlag för nytt undervisningsmaterial och därigenom kunna bidra till att lösa detta problem.

Öppen dialog med företrädare för islam om demokrati och liberalism

Sedan ett flertal år har jag studerat muslimska skribenters avståndstaganden från västerländsk demokrati och deras kritik av denna. Jag tog först del av lättfunna inlägg på nätet, och fortsatte sedan med bidrag av ledande företrädare och av skribenter i akademisk miljö. Vid läsning av dessa texter slogs jag av hur förenklad och ibland missvisande deras bild är av demokratin i Västerlandeförstat. För att kunna skriva bemötanden av några av dessa skrifter finns det behov av en tydlig och koncis förklaring av ideologin i samband med vårt slags demokrati. Detta var faktiskt det starkaste skälet till att jag gick in på försöken att formulera liberalismen så som jag uppfattar den.

En av mina kommande uppgifter är därför att gå tillbaka till mina tidigare skrivna bemötanden av företrädare för islam, för att revidera dem med användning av den koncisa beskrivningen av värdeliberalism. Det är min förhoppning att detta ska kunna leda till en öppen och konstruktiv dialog.

Texten på denna sida utgör också andra delen av artikeln [red-195] .