Debattinlägg och meningsutbyte

med ett paraliberalt synsätt


 

Muslimska aktivister! Låt oss mötas i
en öppen debatt om viktiga sakfrågor!

 

Det här uppropet är första hand riktat till muslimska aktivister i Sverige, alltså personer vilkas religion och ideologi är baserad på islam, och som också försöker sprida sin inställning, till exempel genom debattinlägg eller föredrag. Olika tolkningar av islam är välkomna, och jag vill också vända mig till exmuslimska aktivister.

Mitt ärende är att föreslå sätt att gå vidare så att vi kan överbrygga den klyfta som idag tycks finnas mellan många muslimer på ena sidan, och andra svenska medborgare på motsatt sida. Idag förekommer det väldigt litet seriöst meningsutbyte mellan dessa parter i den allmänna debatten. Det är angeläget att ändra på det som ett av flera sätt att överbrygga den där klyftan.

Jag som skriver detta har ett tydligt ideologiskt synsätt som är baserat på politisk liberalism (det som ofta helt enkelt kallas 'demokrati'), och därför finns det en del uttryck för islamistiskt och annat muslimskt tänkande som helt skiljer sig från min uppfattning. Men det innebär inte att jag inte kan diskutera det, och det innebär heller inte att jag bara vill avfärda det. Tvärtom tycker jag det är både intressant och viktigt att diskutera skilda ståndpunkter i en atmosfär av ömsesidig respekt.

Bristen på bra debatt mellan personer i den muslimska gruppen och i majoritetssamhället har beklagats på olika sätt. Muslimska aktivister har upprepade gånger kritiserat att muslimer inte ges plats i den allmänna debatten, nu senast i samband med diskussionen om ett arrangemang på Dramaten, pan-5853. (Se referenslista sist i den här artikeln). Samtidigt har försök från den motsatta sidan att bjuda till debatt haft svårt att få respons, till exempel de försök som gjorts av webbplatsen 'Det Goda Samhället'.

Ändå tror jag att det skulle vara fullt möjligt att föra fram synpunkter från muslimsk bakgrund i olika samhällsfrågor. Tag till exempel den aktuella och mycket omfattande aktiviteten om "#metoo", alltså oacceptabelt beteende från många män. Jag bara väntar på att någon muslimsk företrädare ska ställa sig upp och säga att det kanske inte är så dum idé i alla fall att ha skilda miljöer för män och kvinnor i olika sammanhang. Inte för att jag själv skulle ha den åsikten, men det vore intressant och naturligt att se genomtänkta argument för och emot.

En möjlig invändning kan vara att det är nästan omöjligt för muslimska skribenter att få in sådana debattinlägg i de stora dagstidningarna. Visst, men varför sikta så högt? Vi är väldigt många amatördebattörer i Sverige som tycker att just vårt budskap är så angeläget att dagspressen borde ge utrymme åt det, men vi är för många och de har helt enkelt inte plats.

Författarna till den nämnda artikeln för fram en annan förklaring till svårigheterna att få plats i debatten, nämligen Muslimer som är kritiska mot Sveriges och andra västländers koloniala krig i den muslimska världen och ser sig själva som en del av en förtryckt, rasifierad minoritet klassas däremot som extremister vars rätt att komma till tals ifrågasätts. Jag tvivlar på den analysen. Det är rätt uppenbart att den politiska 'vänstern' dominerar i dagspressen, och att det därför finns bra utrymme för att invända mot kolonialism och rasifiering.

I stället för att hemfalla åt sådan defaitism måste det vara bättre att försöka jobba sig upp. Ett nytt fotbollslag kan heller inte begära att få spela i allsvenskan med en gång. Jobba därför i de lägre 'divisionerna' för att etablera ett namn och för att bygga upp er egen förmåga att argumentera på ett sätt som är slagkraftigt i den svenska miljön. Det kan göras genom att skicka bidrag till mindre tidningar och till olika debattsajter. Det skulle också kunna göras genom att ni skapar en egen debattsajt som publicerar era egna inlägg, och era repliker på motsidans inlägg.

Jag har sökt igenom webbplatserna för Sveriges Muslimska Råd, Islamiska Förbundet, och dessas medlemsorganisationer för att försöka hitta publicerade debattinlägg. Det enda jag har hittat är en samling korta artiklar på webbplatsen för Islamiskt Informations Forum, men de har mer karaktär av 'position statements' än av debattinlägg, och dessutom tycks de vara tio år gamla. Finns det verkligen inte mer än detta?

Ett möjligt svar på detta behov kunde vara webbplatsen Nyans: Muslim som publicerar typiska debattartiklar. Den har en snygg grafisk design och borde ha potential att bli ett aktivt debattforum. Den har dock två uppenbara brister ur den synpunkten: det är svårt att få överblick över vilka artiklar som ingår, och redaktionen är helt anonym. Webbplatsen innehåller ingen uppgift om vilka som är redaktörer, och heller ingen uppgift om hur man kan kontakta redaktionen. I ett fungerande forum borde det vara möjligt att skicka in bidrag, och det borde också vara möjligt att prenumerera på utskick om nya artiklar och debattinlägg. Nu saknas bägge dessa möjligheter.

Jag noterar också att dessa möjligheter fanns tidigare på den webbplatsen, till exempel 2015-08-05, men att de sedan har tagits bort. Det är beklagligt.

En annan ansats är om varje skribent gör sin egen blogg eller webbplats, som till exempel Amanj Aziz' snygga och välskrivna blogg. Men där liksom på andra håll finns det bara monologer, inget utbyte av argument och motargument. Det är debatt vi verkligen behöver.

Hur frågan om forum för diskussionen än löses så är ändå det viktigaste att hitta bra frågor för diskussionen, vilket väl måste vara frågor där det finns intressanta skiljaktigheter i åsikter. Då tror jag heller inte man ska begränsa sig till frågor där 'alla' muslimer förväntas ha samma åsikt och 'alla' i majoritetssamhället har en gemensam men annorlunda åsikt. Även åsikter som inte omfattas enhetligt kan må väl av att diskuteras.

Följande är några förslag till frågeställningar som man kan se på olika sätt, och som jag tycker skulle vara lämpliga för sådana diskussioner:

1. Hur ska man ställa sig till tanken att enskilda muslimer ska ha rättighet och uppdrag att tillämpa islamisk lag genom att "påbjuda det rätta och förbjuda det orätta"? Är den tillämpbar gentemot en person som inte är muslim och som gör något som är orätt enligt islam, till exempel att äta fläskkött? Och är den tillämpbar mot en person som är muslim i vid bemärkelse men som har tagit avstånd från en del av islams regler?

Denna fråga är intressant eftersom det finns många rapporter om hur muslimer (både barn och vuxna) ibland trakasserar andra för att de gör saker som anses strida mot islam.

2. För den svenska skolan gäller bland annat regeln att undervisningen "ska vila på vetenskaplig grund". Detta innebär bland annat att den ska ge kunskap om säkerställda resultat inom naturvetenskapen, till exempel gällande universums början vid en 'Big Bang', eller om arternas utveckling över långa tidsrymder (den s.k. utvecklingsläran). Det finns rapporter om att muslimska elever (och deras föräldrar) har kraftigt motsatt sig denna undervisning. Hur ser ni på den frågan?

3. Det finns många rapporter om fientlighet mot judar inom den muslimska gruppen, och om att denna skulle vara baserad på olika uttalanden i Koranen. Hur ser ni på detta?

Detta är bara några exempel på konkreta frågor där man kan ha olika åsikter och argument för dessa. I dagens läge där det finns så litet faktiskt meningsutbyte är det egentligen inte viktigt vilka frågor man börjar med, utan bara att diskussionen kommer igång.

Min enda reservation är att det finns en typ av inlägg som inte leder någon vart, nämligen inlägg på metanivå som avvisar motparten som företrädare för 'rasism' eller 'kolonialt förtryck'. En bra diskussion förutsätter att deltagarna är uppriktigt intresserade av att höra och förstå motpartens argument. I det ligger också att bägge sidor respekterar sin motpart. Med det här inlägget vill jag uttrycka en förhoppning att vi kan skapa en sådan debatt.

Refererade artiklar

pan-5853    Fler muslimska röster måste rymmas i offentligheten.
Kitimbwa Sabuni + 11 i SvT, 2017-11-08.

   
Författare:
    Erik Sandewall

Publicerande websajt:
    Argument och fakta

Artikelnummer:
    deb-104

Publiceringsdatum:
    2017-11-18

Senaste uppdatering:
    2017-12-04

Ansvarig utgivare:
    Erik Sandewall

 


  Länk till denna artikel: www.argumentochfakta.se/artiklar/104/muslimska-aktivister-debatt.html